tisdag 18 mars 2014

För den som är sugen på godis...

Idag har jag idetorka... 



Choklad/Nötkaka (snickersmodell)Detta recept fick jag av ordföranden i det valdistrikt där jag satt och räknade röster på valnatten. Säg inte att det bara är tråkigt med politik)

1 burk Nutella (eller jordnötssmör, då blir det Snickersvariant)
1 dl strösocker
2 dl sirap
1 dl cocosflingor

Värm ihop på svag värme och rör om mest hela tiden tills sockret lösts upp. STOR kastrull är bra.

Tillsätt:

1 tsk vaniljsocker
1 liter Kellogs Rice Crispies

Rör runt och blanda väl, det tar en stund. Trägaffel är bra för smeten blir ganska tjock och seg, man får tai för kung och fosterland på slutet.

Häll över och platta ut smeten i en form (hur stor beror på hur hög du vill ha kakan. Smeten räcker till ungefär en halv långpanna, om nu det underlättar, haha)

Smält 225 g ljus blockchoklad och bred över och låt den stelna.

Kakan går utmärkt att frysa. Den är mycket mäktig och räcker länge...


Äppelkaka a la Mary

Skala och skär äpplen i bitar och lägg i form, man behöver inte smörja formen.

Smält 125 gram smör (en stav) och rör ned knappt en dl socker, 1.5 dl vetemjöl (jag använder ALLTID Saltåmjöl) och 1.5 dl Finax Basmüsli (ungefär, det beror på konsistensen)

Bred ut smeten på äpplena, in i ugnen 220 grader ungefär så där 20 minuter eller tills det fått fin färg.

Det blir härligt knäckigt med müslin. (kanske lite nyttigt också, men va falls...)

Vaniljvisp eller glass eller vad man vill ha till.

Mycket mumsigt.

#blogg100

1 kommentar:

anybody sa...

I stället för godis så ska du få något verkligt obehagligt, jag ber om ursäkt för det.

Men jag tycker att det är viktigt att uppmärksamma den här typen av aktiviteter .. http://granntanten-granntanten.blogspot.se/2014/03/troll-spricker-om-man-satter-dem-i.html